Proiectului educational intercultural, national “Noi suntem copii Romaniei de maine” – Gradinita nr. 1 Marghita

NECESITATEA EDUCATIEI INTERCULTURALE  IN INVATAMANTUL MARGHITAN- educatoare: Ballo Silvia

G.P.P. nr.1 Marghita
Jud. Bihor

In contextul social actual , integrarea Romaniei in U.E la 1 ianuarie,2007-,unul din obiectivele majore ale educatiei trebuie sa fie”a invata sa traim impreuna ,a invata sa traim cu ceilalti”(Cosiliul Europei si Consiliul Comisiei Internationale a UNESCO pentru Educatia secolului 21-anul 1996)
Spatiu de convergenta atat intre etnii,cat si intre confesiuni,Marghita sau Margitta(in limba maghiara),este un municipiu situat pe marginea raului Barcau,la 50 de km de frontiera cu Ungaria.Legenda spune ca are nume de floare,numele provenindu-i de la campurile de margarete ,care odinioara inconjurau localitatea .
Aici traim ca intr-o mare familie mixta,dovada fiind multitudinea casatoriilor interetnice,sprijin in afirmarea si  promovarea  educatiei interculturale in unitatile de invatamant.Muncim impreuna, si un exemplu in acest sens este unitatea noastra ,G.P.P. nr1 Marghita – gradinita  cu doua sectii: 5 grupe sectia romana si 5 grupe sectia maghiara.
In fruntea administratiei locale se afla primar maghiar;inscriptiile sunt bilingve,invatamantul este bilingv, de la cel prescolar pana la cel universitar (reprezentat de Universitatea de vest ”Vasile Goldis”) dar comunicarea este multilingva : romana, maghiara , slovaca , rroma, etc.  Am devenit cetateni europeni,si totusi exista bariere ,invizibile,dar exista: bariere in comunicare ,izvorate din lipsa de cunoastere.Acum mai mult ca oricand a venit timpul  sa le daramam:sa invatam sa ne cunoastem ca sa ne putem aprecia reciproc,sa luam cei mai bun de la fiecare,sa fim buni si toleranti pentru ca inainte de orice oameni suntem cu totii.Sa ne crestem copii in spiritul tolerantei,al credintei in Dumnezeu si in oameni,si mai ales sa fim un bun exemplu pentru ei.
“Omul nu poate deveni om decat prin educatie “spunea Kant.
Este firesc ca intr-o localitate cu trasaturi atat de pregnant interculturale,formarea si educarea interculturala a copiilor sa nu fie lasate sa se deruleze de la sine ,ci sa constituie preocupari majore ale tuturor cadrelor didactice marghitane.Sentimentul apartenentei la o comunitate interculturala se formeaza din primii ani  ai vietii,altfel spus ,in cei”sapte ani de acasa”,care includ ,firesc,anii petrecuti in gradinita.
Iata de ce noi,educatoarele,avem misiunea de a dezvolta in forme si continut,activitati de educare si formare interculturala a copiilor.
Realizarea educatiei interculturale, componenta a “noilor educatii” nu este usoara,dar nici imposibila.Didactica contemporana promoveaza concepte si atitudini educationale noi,menite sa determine forme variate de comunicare,cooperare si colaborare in sprijinul copiilor.Parteneriatul educational este un astfel de concept care devine tot mai prezent in relatiile de colaborare ce se stabilesc intre unitatile de invatamant,intre acestea si diferite segmente ale societatii.Parteneriatul educational este o provocare pentru educatorul modern deoarece necesita multa creativitate in concepere,dinamism in derulare,responsabilitate in monitorizare,flexibilitate in luarea deciziilor si mai ales implicarea comunitatii in educatie.
Initial educatia interculturala in gradinita noastra  s-a realizat numai la nivel de unitate,apoi incercand sa-i dam o alta dimensiune si sa profitam de oportunitatile oferite de pozitionarea noastra geografica si contextul social marghitan,am initiat un Program international de educatie interculturala, cu Ungaria ,dar a fost un esec deoarece n-am avut sprijinul factorilor decizionali.Iata de ce am considerat ca solutia la aceasta problema este internetul,si profitand de faptul ca activitatea va fi trasmisa pe site-ul Primariei Municipiului Marghita ,tin sa le multumesc colegilor ,in special initiatoarelor  Proiectului educational intercultural, national “Noi suntem copii Romaniei de maine” de la Gradinita Nr.28  Sibiu,care  ne-au selectat sa facem parte din acest proiect ,alaturi de alte 34 de gradinite din tara.
Proiectul a demarat in luna noiembrie si la el au aderat sase educatoare din unitatea noastra: trei de la sectia romana si trei de la sectia maghiara.Activitatile desfasurate in cadrul proiectului au fost:serbarea Craciunului –la nivel de unitate,spectacolul caritabil’Dar din dar” in parteneriat cu Casa de cultura si celelalte gradinite din oras.
Considerand ca Eminescu trebuie cunoscut inca de la gradinita,am considerat ca locul ideal pentru a-l cunoaste este spatiul ambiental de la Bibilioteca Municipala “Ion Munteanu”.
Am ramas placut surprinsa de  modul in care comunitatea: Primaria(prin compartimentul RECL, reprezentat de Manager RECL Burlibasa Ioana si Administrator IT Bosca Ioan-Dan) si Bibloteca municipala ne-au acordat tot sprijinul si toata atentia ,dovada ca si-au asumat cu responsabilitate rolul de parteneri in educarea viitorilor cetateni europeni de maine-si pentru  aceasta au toata gratitudinea noastra.
In continuare voi prezenta scenariul activitatii : Sezatoare literara  “Legenda sufletului romanesc – Mihai Eminescu”

ACTIVITATE EXTRACURICULARA IN CADRUL PROIECTULUI  NATIONAL  DE EDUCATIE  INTERCULTURALA
“Noi suntem copii Romaniei de maine”-initiat de Gradinita nr 28 Sibiu

 

My beautiful picture

EDUCATOARE:Ballo Silvia-coordonator de proiect la nivel de unitate-G.P.P.nr.1Marghita –jud.Bihor
ECHIPA DE PROIECT
– educatoare -sectia romana:Cociuba Florica,Ghila Doina
-sectia maghiara:Poszert Monica, Baidik Margareta, Bardi Gyongyi
– bibliotecari:Dunai Olimpia-director,Ciordas Florica,Cseke Edit;
– profesor:Bosca Dan
– Primaria Municipiului Marghita-jud.Bihor
LOC DE DESFASURARE:Biblioteca municipala”I.Munteanu”
SCOPUL:
– marcarea zilei de nastere a marelui poet Mihai Eminescu
– antrenarea prescolarilor romani si maghiari  in activitati de grup educational intercultural in vederea cunoasterii si respectarii culturii nationale si minoritare;
– abordarea integrata si interactiva a unor fragmente din bibliografia si opera marelui poet prin insusirea de cunostinte pe cai diferite:carti,expozitii omagiale,internet,diafilme,diapozitive,parteneri educationali;
– starnirea interesului comunitatii pentru activitatile interculturale si angrenarea lor intr-o activitate culturala comemorativa:
– sensibilizarea copiilor fata de opera eminesciana prin insuflarea in sufletele lor a sentimentelor de dragoste, mandrie si respect  pentru cel care este”sufletul poporului roman”
OBIECTIVE OPERATIONALE:
– sa intelaga insemnatatea evenimentului comemorativ  al poetului Mihai Eminescu-158 ani de la nasterea lui;
– sa asculte si sa reactioneze adecvat la cunostintele trasmise fie prin povestire sau expunere de catre eduatori,fie prin mijloace audio-vizuale:diapozitive,diafilme, CD,calculator;
– sa recepteze fragmente din bibliografia si opera eminesciana;
– sa recite expresiv versuri din cele mai indragite poezii ale lui Eminescu, in limba romana si maghiara ;
– sa recepteze mesajul  poeziilor audiate dovedind intelegerea sintagmei ”Eminescu – sufletul poporului roman”
– sa participe activ si afectiv la activitate;
RESURSE UMANE : 20 copii din grupele mari si pregatitoare :sectia romana si maghiara ; educatoarele cuprinse in proiect , bibliotecarele , reprezentanti ai primariei, parinti
DURATA : 45 ‘
STATEGII DIDACTICE:
– METODE SI PROCEDEE :  expunerea ,  observatia ,  povestirea , conversatia,
explicatia,instruirea asistata de calculator,recitarea expresiva in limba romana si maghiara ,traducerea continutului in limba maghiara,interpretarea de romante pe versuri de Eminescu-grupul vocal al educatoarelor ;
– MIJLOACE DE INVATAMANT:carti,expozitia omagiala de carte,expozitia cu lucrarile plastice ale elevilor- dupa operele eminesciene,calculator, CD-ul” Eminescu “interpretat de sotii  Doina si Ion Aldea Teodorovici;materiale audio-vizuale de pe Internet : diafilme, diapozitive,cantece ;retroproiector,ecran
ORGANIZAREA ACTIVITATII:
– cu o saptamana inainte biblioteca este informata despre derularea activitatii;
– coordonatoarea de proiect distribuie sarcinile pentru toti participantii si culege materialul informational de pe internet
– personalul bibliotecii se mobilizeaza pentru ambientarea corespunzatoare a spatiului educational si dotarea cu aparatura electronica necesara: calculator cu boxe,retroproiector,ecran,
– primaria prin reprezentantii sai asigura partea tehnica de inregistrare a activitatii ,si publicarea ei pe site-ul  municipiului;
– copii sunt pregatiti in timpul saptamanii precedente :invata poezii de Eminescu in limba romana si maghiara; viziteaza expozitia omagiala;
-educatoarele pregatesc un grup vocal:romante pe versuri de Eminescu;
– parintii se implica in activitate  starnindu-le copiilor interesul  pentru  activitate si satisfacandu-le curiozitatea ;
SCENARIUL  ACTIVITATII
CAPTAREA ATENTIEI
Educatoare Ballo Silvia – Dunai Olimpia
Introducerea in activitate este facuta de coordonatoarea de proiect si directoarea bibliotecii;
– copii sunt intrebati daca cunosc scopul vizitei lor la biblioteca in aceasta zi si sunt invitati sa observe atmosfera festiva din biblioteca : expozitia omagiala : carti ilustrate,albume,reviste,lucrari plastice ale scolarilor;
– se precizeaza ca ziua de 15 ianuarie a fiecarui an este ziua aniversarii lui Eminescu.
ANUNTAREA TEMEI SI A OBIECTIVELOR:”Mihai Eminescu este cel mai mare poet roman,poetul nepereche(altul nu-i ca el)Luceafarul poeziei romanesti, pentru ca a scris poeziile cele mai frumoase,dar despre el se  mai spune ca este sufletul poporului roman.Astazi la activitate nostra de la biblioteca veti afla  de ce i se spune asa.De aceea activitatea noastra se numeste”Legenda sufletului romanesc-Mihai Eminescu”
– educatoarea desemnata ca translator traduce in limba maghiara rezumatul continutului –  Poszert Monica
DIRIJAREA INVATARII
Educatoare Ballo Silvia
– se face rezumatul legendei care urmeaza sa fie vizualizata prin proiectarea cu videoproiectorul manevrat de profesorul de informatica:”Se spune ca atunci cand Dumnezeu cu Sf. Petru au coborat pe pamant au locuit la o familie de tarani romani si au fost uimiti de ospitalitatea si armonia neamului nostru.Pentru a-i rasplati Sf.Petru a propus ca romanului sa i se dea posibilitatea sa-si vada sufletul curat si Dumnezeu a oferit poporului roman oglinda cea mai fidela a sufletului sau:Mihai Eminescu.”
Educatoarea Poszert Monica-traduce
Profesorul Bosca Dan
1- se proiecteaza diafilmul“Legenda sufletului romanesc”;-educatoarea Ballo Silvia lectureaza povestea si explica sintagma”Eminescu-sufletul poporului roman”:Eminesu este asemeni sufletului romanesc:frumos,bun,ospitalier-el se  afla in sufletele celor care cunosc,il citesc si-l pretuiesc.”
2- diafilm ”Biografie”-comentat de eduatoare Ghila Doina  pe fond muzical”Balada” de Ciprian Porumbescu;
3- diapozitive”Eminescu,poet nepereche –imagini din poeziile inspirate din natura comentate de Baidik Margareta – in ambele limbi;
4- poezia ”Ce te legeni” – recitata de actrita Leopoldina Balanuta;
5- diapozitive ”Lacul codrilor albastru”-pe fond muzical se citesc fragmente din poeziile ilustrate;-educatoare Ballo Silvia ,
6- diapozitive “Trebuiau sa poarte un nume”de Marin Sorescu;-comentate  de educatoare Cociuba Florica cu accent pe ideea identificarii marelui poet cu tara si poporul roman; “Eminescu n-a existat(se recita prima stofa),Eminescu este tara noastra frumoasa,asezata la marginea marii,Eminescu este poporul roman cu oameni simpli,ciobani si plugari,cu eroii lui care au murit aparandu-si tara.Il gasim in cantecele induiosetoare ale romanilor,in codrii care se tot leagana fara vant,in teii indragostitilor,in ciripitul pasarilor:”Si pentru ca toate acestea /trebuiau sa poarte un nume/Un singur nume/Li s-a spus :Eminescu”.
– In  partea a doua a activitatii , copiii vor recita  alternativ, in limba romana si maghiara ,fragmente din urmatoarele poezii:”Somnoroase  pasarele”, “Luceafarul”, “Mai am un singur dor”;
– grupul vocal al educatoarelor va interpreta fragmente de romante pe versuri eminesciene: “Pe langa plopii fara sot”,”O ,ramai”,si “Mai am un singur dor”;
– rezumatul activitatii este facut de educatoarea Bardi Gyongyi in ambele limbi:” “Eminescu…Ce inseamna Eminescu pentu noi toti?Ascultandu-i sau citindu-i poeziile,el reuseste sa placa tuturor:de la copii la oameni mari,de la oameni simpli la oameni cu carte.Odata ce l-ai cunoscut,cu cat il citesti mai mult,cu atat el devine o parte din tine,din gandurile tale, din sentimentele tale , pentru ca el inseamna suflet, sufletul poporului roman,luceafarul poeziei romanesti care a trait si traieste prin noi cei care il iubim si-l apreciem.”
INCHEIEREA
– prin audierea cantecului ”EMINESCU” in interpretarea sotilor  Doina si Ion Aldea Teodorovici .
– se da cuvantul doamnei bibliotecar Dunai Olimpia- care va oferi cateva concluzii si ii va felicita pe copii pentru actiune, recomandandu-le ca impreuna cu parintii sau fratii mai mari sa viziteze biblioteca pentru a citi si alte poezii  sau basme de Mihai Eminescu.
EVALUAREA ACTIVITATII
– se va face la gradinita unde copii ,in functie  de nivelul grupei:vor realiza activitati plastice(desene si picturi ),lucrari practice(album-lucrare colectiva, rama pentru tabloul lui Eminescu)
– educatoarele vor intocmi un portofoliu de materiale informative si vizuale

Redactat:Ballo Silvia

GRADINITA CU PROGRAM PRELUNGIT NR.1 MARGHITA JUD.BIHOR STR.N.BALCESCU NR.2
TEL.0259 362737