Educatie

Din punctul de vedere al unitatilor de invatamat care se ingrijesc de educatia copiilor din Marghita, Chet si Ghenetea, complexul celor 3 localitati se prezinta astfel: 4 gradinite, o scoala pentru invatamantul primar si gimnazial care isi desfasoara activitatile in 3 locatii (Marghita, Chet si Ghenetea), educatie preuniversitara reprezentata de doua scoli cu profile diferite si filiala Universitatii de Vest Vasile Goldis din Arad:
- Scoala cu clasele I - VIII Marghita-adresa site-ului http://www.scgenmarghita.ro  
- Scoala cu clasele I-VIII Marghita cu locatii in Chet si Ghenetea;
Colegiului National “Octavian Goga”- adresa site-ului http://gogamarghita.licee.edu.ro -45% dintre elevii acestuia provenind din mediul rural, aproximativ 800 dintre ei invatand in limba romana iar ceilalti in limba maghiara;
Grupul Scolar Agricol “Horea” - adresa site-ului  http://grahoreamarghita.licee.edu.ro/– unde 70% din elevi sunt de provenienta rurala. Totodata, Grupul Scolar Agriocol "Horea" va ofera o bogata oferta educationala
- si Centrul Marghita al Universitatii de Vest Vasile Goldis din Arad.
In anul scolar 2006-2007 au fost inscrisi la gradinita un numar de 595 de copii, in invatamantul primar 748 de copii, in cel gimnazial un numar de 825 elevi, in cel liceal 1.225 de elevi, iar in invatamantul profesional si de ucenicie 463 de elevi.
La nivelul invatamantului liceal si profesional, randurile elevilor din Marghita sunt completate de copiii din satele invecinate, care fac naveta.
Personalul didactic din Marghita se structureaza astfel: 102 cadre didactice in invatamantul primar si gimnazial, 78 in invatamantul liceal si 35 in cadrul grupului scolar agricol, in medie fiind un profesor la 15 copii.
In cadrul invatamantului liceal si profesional elevii urmeaza diferite specializari: matematica-informatica, stiinte ale naturii, economie, filologie, tehnologie - la colegiu, atat in limba romana cat si unele specializari in limba maghiara; veterinara, protectia mediului, alimentatie publica, finante si comert, mecanica, biochimie, administratie publica, analiza produselor alimentare, mecatronica – in cadrul grupului scolar agricol – urmand ca de anul viitor sa fie incluse noi specializari care sa pregateasca elevii pentru constructii, mecanica fina si industria textila si a pielariei.
Scolile sunt dotate cu calculatoare, acces la internet, in unele cazuri chiar si retea intranet, laboratoare de chimie, fizica si biologie, laborator veterinar si de protectia mediului in cazul grupului scolar agricol, sala si/sau teren de sport. In cazul grupului scolar agricol, exista un numar de 47 de calculatoare la 463 de elevi, insemnand 10 elevi/calculator in timp ce in cazul colegiului raportul este de apromativ 23 de elevi la un calculator.
Invatamantul universitar este prezent in Marghita din anul 1997, prin filiala Universitatii de Vest “Vasile Goldis” Arad, institutie de invatamant superior particulara. Oferta de studii a centrului acopera o paleta larga de specializari indeosebi de profil teoretic cum ar fi: stiinte juridice, stiinte economice, stiinte umaniste, politice si administrative, psihologie si stiintele educatiei, stiinte ale naturii, cursurile putand fi urmate la distanta sau alegand optiunea frecventa redusa. In domeniile facultatilor acreditate exista si cursuri de masterat. Totodata universitatea ofera celor interesati cursuri de specializare in diferite domenii dintre care mentionam formare pentru asistenti medicali sau pentru obtinerea certificatului „ECDL”.De mentionat ar fi de asemenea ca sistemul de burse al Universitatii de Vest “Vasile Goldis” Arad se adreseaza tuturor studentilor la zi, indiferent de filiala. Specializarile cele mai cautate la Marghita s-au dovedit a fi marketing, contabilitate, informatica de gestiune, administratie publica si pedagogie. Filiala dispune de o biblioteca iar baza didactico-materiala este conform normelor ARACIS. Centrul isi stabileste obiectivele si prioritatile conform Procesului de la Bologna si FEDE si totodata se preocupa de consilierea profesionala a absolventilor. In anul universitar 2006-2007 au fost totusi inscrisi un numar de 2.324 de studenti majoritatea din judetele Bihor, Satu Mare si Salaj.

Proiectului educational intercultural, national “Noi suntem copii Romaniei de maine” - Gradinita nr. 1 Marghita

Posted by Ioana (recl) on Jan 17 2008
Educatie >>

NECESITATEA EDUCATIEI INTERCULTURALE  IN
                INVATAMANTUL MARGHITAN

Educatoare: Ballo Silvia
G.P.P. nr.1 Marghita
Jud. Bihor
 
       In contextul social actual , integrarea Romaniei in U.E la 1 ianuarie,2007-,unul din obiectivele majore ale educatiei trebuie sa fie”a invata sa traim impreuna ,a invata sa traim cu ceilalti”(Cosiliul Europei si Consiliul Comisiei Internationale a UNESCO pentru Educatia secolului 21-anul 1996)
       Spatiu de convergenta atat intre etnii,cat si intre confesiuni,Marghita sau Margitta(in limba maghiara),este un municipiu situat pe marginea raului Barcau,la 50 de km de frontiera cu Ungaria.Legenda spune ca are nume de floare,numele provenindu-i de la campurile de margarete ,care odinioara inconjurau localitatea .
Aici traim ca intr-o mare familie mixta,dovada fiind multitudinea casatoriilor interetnice,sprijin in afirmarea si  promovarea  educatiei interculturale in unitatile de invatamant.Muncim impreuna, si un exemplu in acest sens este unitatea noastra ,G.P.P. nr1 Marghita – gradinita  cu doua sectii: 5 grupe sectia romana si 5 grupe sectia maghiara.
In fruntea administratiei locale se afla primar maghiar;inscriptiile sunt bilingve,invatamantul este bilingv, de la cel prescolar pana la cel universitar (reprezentat de Universitatea de vest ”Vasile Goldis”) dar comunicarea este multilingva : romana, maghiara , slovaca , rroma, etc.  Am devenit cetateni europeni,si totusi exista bariere ,invizibile,dar exista: bariere in comunicare ,izvorate din lipsa de cunoastere.Acum mai mult ca oricand a venit timpul  sa le daramam:sa invatam sa ne cunoastem ca sa ne putem aprecia reciproc,sa luam cei mai bun de la fiecare,sa fim buni si toleranti pentru ca inainte de orice oameni suntem cu totii.Sa ne crestem copii in spiritul tolerantei,al credintei in Dumnezeu si in oameni,si mai ales sa fim un bun exemplu pentru ei.
“Omul nu poate deveni om decat prin educatie “spunea Kant.
Este firesc ca intr-o localitate cu trasaturi atat de pregnant interculturale,formarea si educarea interculturala a copiilor sa nu fie lasate sa se deruleze de la sine ,ci sa constituie preocupari majore ale tuturor cadrelor didactice marghitane.Sentimentul apartenentei la o comunitate interculturala se formeaza din primii ani  ai vietii,altfel spus ,in cei”sapte ani de acasa”,care includ ,firesc,anii petrecuti in gradinita.
Iata de ce noi,educatoarele,avem misiunea de a dezvolta in forme si continut,activitati de educare si formare interculturala a copiilor.
Realizarea educatiei interculturale, componenta a “noilor educatii” nu este usoara,dar nici imposibila.Didactica contemporana promoveaza concepte si atitudini educationale noi,menite sa determine forme variate de comunicare,cooperare si colaborare in sprijinul copiilor.Parteneriatul educational este un astfel de concept care devine tot mai prezent in relatiile de colaborare ce se stabilesc intre unitatile de invatamant,intre acestea si diferite segmente ale societatii.Parteneriatul educational este o provocare pentru educatorul modern deoarece necesita multa creativitate in concepere,dinamism in derulare,responsabilitate in monitorizare,flexibilitate in luarea deciziilor si mai ales implicarea comunitatii in educatie.
Initial educatia interculturala in gradinita noastra  s-a realizat numai la nivel de unitate,apoi incercand sa-i dam o alta dimensiune si sa profitam de oportunitatile oferite de pozitionarea noastra geografica si contextul social marghitan,am initiat un Program international de educatie interculturala, cu Ungaria ,dar a fost un esec deoarece n-am avut sprijinul factorilor decizionali.Iata de ce am considerat ca solutia la aceasta problema este internetul,si profitand de faptul ca activitatea va fi trasmisa pe site-ul Primariei Municipiului Marghita ,tin sa le multumesc colegilor ,in special initiatoarelor  Proiectului educational intercultural, national “Noi suntem copii Romaniei de maine” de la Gradinita Nr.28  Sibiu,care  ne-au selectat sa facem parte din acest proiect ,alaturi de alte 34 de gradinite din tara.
Proiectul a demarat in luna noiembrie si la el au aderat sase educatoare din unitatea noastra: trei de la sectia romana si trei de la sectia maghiara.Activitatile desfasurate in cadrul proiectului au fost:serbarea Craciunului –la nivel de unitate,spectacolul caritabil’Dar din dar” in parteneriat cu Casa de cultura si celelalte gradinite din oras.
Considerand ca Eminescu trebuie cunoscut inca de la gradinita,am considerat ca locul ideal pentru a-l cunoaste este spatiul ambiental de la Bibilioteca Municipala “Ion Munteanu”.
Am ramas placut surprinsa de  modul in care comunitatea: Primaria(prin compartimentul RECL, reprezentat de Manager RECL Burlibasa Ioana si Administrator IT Bosca Ioan-Dan) si Bibloteca municipala ne-au acordat tot sprijinul si toata atentia ,dovada ca si-au asumat cu responsabilitate rolul de parteneri in educarea viitorilor cetateni europeni de maine-si pentru  aceasta au toata gratitudinea noastra.
In continuare voi prezenta scenariul activitatii : Sezatoare literara  “Legenda sufletului romanesc – Mihai Eminescu”


 

ACTIVITATE EXTRACURICULARA IN CADRUL PROIECTULUI  NATIONAL  DE EDUCATIE  INTERCULTURALA
“Noi suntem copii Romaniei de maine”-initiat de Gradinita nr 28 Sibiu

                  
 

 
EDUCATOARE:Ballo Silvia-coordonator de proiect la nivel de unitate-G.P.P.nr.1Marghita –jud.Bihor
ECHIPA DE PROIECT
- educatoare -sectia romana:Cociuba Florica,Ghila Doina
                  -sectia maghiara:Poszert Monica, Baidik Margareta, Bardi Gyongyi
- bibliotecari:Dunai Olimpia-director,Ciordas Florica,Cseke Edit;
- profesor:Bosca Dan
- Primaria Municipiului Marghita-jud.Bihor
LOC DE DESFASURARE:Biblioteca municipala”I.Munteanu”
SCOPUL:
- marcarea zilei de nastere a marelui poet Mihai Eminescu
- antrenarea prescolarilor romani si maghiari  in activitati de grup educational intercultural in vederea cunoasterii si respectarii culturii nationale si minoritare;
- abordarea integrata si interactiva a unor fragmente din bibliografia si opera marelui poet prin insusirea de cunostinte pe cai diferite:carti,expozitii omagiale,internet,diafilme,diapozitive,parteneri educationali;
- starnirea interesului comunitatii pentru activitatile interculturale si angrenarea lor intr-o activitate culturala comemorativa:
- sensibilizarea copiilor fata de opera eminesciana prin insuflarea in sufletele lor a sentimentelor de dragoste, mandrie si respect  pentru cel care este”sufletul poporului roman”
OBIECTIVE OPERATIONALE:
- sa intelaga insemnatatea evenimentului comemorativ  al poetului Mihai Eminescu-158 ani de la nasterea lui;
- sa asculte si sa reactioneze adecvat la cunostintele trasmise fie prin povestire sau expunere de catre eduatori,fie prin mijloace audio-vizuale:diapozitive,diafilme, CD,calculator;
- sa recepteze fragmente din bibliografia si opera eminesciana;
- sa recite expresiv versuri din cele mai indragite poezii ale lui Eminescu, in limba romana si maghiara ;
- sa recepteze mesajul  poeziilor audiate dovedind intelegerea sintagmei ”Eminescu – sufletul poporului roman”
- sa participe activ si afectiv la activitate;
RESURSE UMANE : 20 copii din grupele mari si pregatitoare :sectia romana si maghiara ; educatoarele cuprinse in proiect , bibliotecarele , reprezentanti ai primariei, parinti
DURATA : 45 ‘
STATEGII DIDACTICE:
- METODE SI PROCEDEE :  expunerea ,  observatia ,  povestirea , conversatia,
explicatia,instruirea asistata de calculator,recitarea expresiva in limba romana si maghiara ,traducerea continutului in limba maghiara,interpretarea de romante pe versuri de Eminescu-grupul vocal al educatoarelor ;
- MIJLOACE DE INVATAMANT:carti,expozitia omagiala de carte,expozitia cu lucrarile plastice ale elevilor- dupa operele eminesciene,calculator, CD-ul” Eminescu “interpretat de sotii  Doina si Ion Aldea Teodorovici;materiale audio-vizuale de pe Internet : diafilme, diapozitive,cantece ;retroproiector,ecran
ORGANIZAREA ACTIVITATII:
- cu o saptamana inainte biblioteca este informata despre derularea activitatii;
- coordonatoarea de proiect distribuie sarcinile pentru toti participantii si culege materialul informational de pe internet
- personalul bibliotecii se mobilizeaza pentru ambientarea corespunzatoare a spatiului educational si dotarea cu aparatura electronica necesara: calculator cu boxe,retroproiector,ecran,
- primaria prin reprezentantii sai asigura partea tehnica de inregistrare a activitatii ,si publicarea ei pe site-ul  municipiului;
- copii sunt pregatiti in timpul saptamanii precedente :invata poezii de Eminescu in limba romana si maghiara; viziteaza expozitia omagiala;
-educatoarele pregatesc un grup vocal:romante pe versuri de Eminescu;
- parintii se implica in activitate  starnindu-le copiilor interesul  pentru  activitate si satisfacandu-le curiozitatea ;
SCENARIUL  ACTIVITATII
CAPTAREA ATENTIEI
Educatoare Ballo Silvia – Dunai Olimpia
Introducerea in activitate este facuta de coordonatoarea de proiect si directoarea bibliotecii;
- copii sunt intrebati daca cunosc scopul vizitei lor la biblioteca in aceasta zi si sunt invitati sa observe atmosfera festiva din biblioteca : expozitia omagiala : carti ilustrate,albume,reviste,lucrari plastice ale scolarilor;
- se precizeaza ca ziua de 15 ianuarie a fiecarui an este ziua aniversarii lui Eminescu.
ANUNTAREA TEMEI SI A OBIECTIVELOR:”Mihai Eminescu este cel mai mare poet roman,poetul nepereche(altul nu-i ca el)Luceafarul poeziei romanesti, pentru ca a scris poeziile cele mai frumoase,dar despre el se  mai spune ca este sufletul poporului roman.Astazi la activitate nostra de la biblioteca veti afla  de ce i se spune asa.De aceea activitatea noastra se numeste”Legenda sufletului romanesc-Mihai Eminescu”
- educatoarea desemnata ca translator traduce in limba maghiara rezumatul continutului –  Poszert Monica
DIRIJAREA INVATARII
Educatoare Ballo Silvia
- se face rezumatul legendei care urmeaza sa fie vizualizata prin proiectarea cu videoproiectorul manevrat de profesorul de informatica:”Se spune ca atunci cand Dumnezeu cu Sf. Petru au coborat pe pamant au locuit la o familie de tarani romani si au fost uimiti de ospitalitatea si armonia neamului nostru.Pentru a-i rasplati Sf.Petru a propus ca romanului sa i se dea posibilitatea sa-si vada sufletul curat si Dumnezeu a oferit poporului roman oglinda cea mai fidela a sufletului sau:Mihai Eminescu.”
Educatoarea Poszert Monica-traduce
Profesorul Bosca Dan
1- se proiecteaza diafilmul“Legenda sufletului romanesc”;-educatoarea Ballo Silvia lectureaza povestea si explica sintagma”Eminescu-sufletul poporului roman”:Eminesu este asemeni sufletului romanesc:frumos,bun,ospitalier-el se  afla in sufletele celor care cunosc,il citesc si-l pretuiesc.”
2- diafilm ”Biografie”-comentat de eduatoare Ghila Doina  pe fond muzical”Balada” de Ciprian Porumbescu;
3- diapozitive”Eminescu,poet nepereche –imagini din poeziile inspirate din natura comentate de Baidik Margareta - in ambele limbi;
4- poezia ”Ce te legeni” – recitata de actrita Leopoldina Balanuta;
5- diapozitive ”Lacul codrilor albastru”-pe fond muzical se citesc fragmente din poeziile ilustrate;-educatoare Ballo Silvia ,
6- diapozitive “Trebuiau sa poarte un nume”de Marin Sorescu;-comentate  de educatoare Cociuba Florica cu accent pe ideea identificarii marelui poet cu tara si poporul roman; “Eminescu n-a existat(se recita prima stofa),Eminescu este tara noastra frumoasa,asezata la marginea marii,Eminescu este poporul roman cu oameni simpli,ciobani si plugari,cu eroii lui care au murit aparandu-si tara.Il gasim in cantecele induiosetoare ale romanilor,in codrii care se tot leagana fara vant,in teii indragostitilor,in ciripitul pasarilor:”Si pentru ca toate acestea /trebuiau sa poarte un nume/Un singur nume/Li s-a spus :Eminescu”.
- In  partea a doua a activitatii , copiii vor recita  alternativ, in limba romana si maghiara ,fragmente din urmatoarele poezii:”Somnoroase  pasarele”, “Luceafarul”, “Mai am un singur dor”;
- grupul vocal al educatoarelor va interpreta fragmente de romante pe versuri eminesciene: “Pe langa plopii fara sot”,”O ,ramai”,si “Mai am un singur dor”;
- rezumatul activitatii este facut de educatoarea Bardi Gyongyi in ambele limbi:” “Eminescu...Ce inseamna Eminescu pentu noi toti?Ascultandu-i sau citindu-i poeziile,el reuseste sa placa tuturor:de la copii la oameni mari,de la oameni simpli la oameni cu carte.Odata ce l-ai cunoscut,cu cat il citesti mai mult,cu atat el devine o parte din tine,din gandurile tale, din sentimentele tale , pentru ca el inseamna suflet, sufletul poporului roman,luceafarul poeziei romanesti care a trait si traieste prin noi cei care il iubim si-l apreciem.”
INCHEIEREA
- prin audierea cantecului ”EMINESCU” in interpretarea sotilor  Doina si Ion Aldea Teodorovici .
- se da cuvantul doamnei bibliotecar Dunai Olimpia- care va oferi cateva concluzii si ii va felicita pe copii pentru actiune, recomandandu-le ca impreuna cu parintii sau fratii mai mari sa viziteze biblioteca pentru a citi si alte poezii  sau basme de Mihai Eminescu.
EVALUAREA ACTIVITATII
- se va face la gradinita unde copii ,in functie  de nivelul grupei:vor realiza activitati plastice(desene si picturi ),lucrari practice(album-lucrare colectiva, rama pentru tabloul lui Eminescu)
- educatoarele vor intocmi un portofoliu de materiale informative si vizuale        
                                                
                                                                                                  Redactat:Ballo Silvia


GRADINITA CU PROGRAM PRELUNGIT NR.1 MARGHITA JUD.BIHOR STR.N.BALCESCU NR.2
TEL.0259 362737

Last changed: Jan 18 2008 at 11:03 AM

Back